
Narodziny kwintetu dętego
Sala Koncertowa Collegium Copernicanum
4 października 2025, g. 18:00
WYKONAWCY
The Favonius Quintett (Niemcy) – kwintet historycznych instrumentów dętych w składzie:
Michael Schmidt-Casdorff – flet traverso
Philipp Mahrenholz – obój historyczny
Ernst Schlader – klarnet historyczny
Ulrich Hübner – róg naturalny
Katrin Lazar – fagot historyczny
PROGRAM
Franz Danzi (1763-1826): Quintet op. 68 nr 1
Anton Reicha (1770-1836): Quintet op. 91 nr 3
Martin-Joseph Mengal (1784-1851): Quintet tiré des oeuvres de Mozart
O PROGRAMIE
Pierwszy w historii kwintet dęty został skomponowany ok. 1780 r. przez Antonio Rosettiego (ok. 1750-1792). Kolejne dzieła to opublikowany w Paryżu 1802 r. zestaw trzech utworów Giuseppe Cambiniego (1746-1825). Zaledwie sześć lat później (1808) Antonin Reicha (urodzony w 1770 r. w Pradze, zm. 1836) przeniósł się z Wiednia do Paryża, gdzie zrobił karierę jako kompozytor, a także nauczyciel kompozycji w Konserwatorium. Spotkał tam profesorów z klas instrumentów dętych. W wyniku tej owocnej współpracy mamy szczęście posiadać w sumie 24 (!) kwintety napisane przez Reicha (począwszy od op. 88 z 1814 r.). Franz Danzi (urodzony w 1763 roku niedaleko Mannheim, zm. 1826) przeczytał w „Leipziger Allgemeine musikalische Zeitung” o dość dużym (również ekonomicznym) sukcesie, jaki Reicha odniósł w Paryżu dzięki wykonaniom swoich pięknych kwintetów i został zainspirowany do skomponowania dziewięciu kwintetów w latach 1820-1824, które mają już prawdziwie romantyczny charakter. Martin-Joseph Mengal (1784-1851), który studiował grę na rogu i kompozycję (oczywiście u Reicha) w Paryżu, w 1812 roku został waltornistą Opéra-Comique, napisał wiele utworów w wielu gatunkach i założył Konserwatorium w Gandawie. Skomponował cztery kwintety „tirée des œuvres” oparte na motywach Haydna, Mozarta, Beethovena i Rossiniego. Jego bardzo indywidualne aranżacje są często dłuższe niż oryginalne kompozycje (głównie utwory kameralne na fortepian i smyczki).
Michael Schmidt-Casdorff
WYKONAWCY

Michael Schmidt-Casdorff
Muzyczna pasja Michaela Schmidt-Casdorffa skupia się na historycznych fletach poprzecznych oraz wykonawstwie zgodnym z dawnymi praktykami.
Studiował grę na fletach współczesnych i historycznych u Konrada Hüntelera. Spotkania z Fransem Brüggenem i Nikolausem Harnoncourtem wywarły na niego ogromny wpływ. Był wielokrotnie zapraszany przez Alice i Nikolausa Harnoncourtów do gry w ich zespole Concentus Musicus Wien. Michael Schmidt-Casdorff od 2007 roku jest solowym flecistą Orkiestry Balthasara Neumanna prowadzonej przez Thomasa Hengelbrocka, a od 2008 roku także Orkiestry XVIII Wieku założonej w 1981 roku przez Fransa Brüggena. Jego działalność muzyczna jest bogato udokumentowana ogromną liczbą nagrań CD/DVD w różnych formacjach i zespołach. W latach 2003-2008 Michael Schmidt-Casdorff wykładał na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Monachium. Prowadził liczne kursy mistrzowskie na flecie traverso (m.in. w Bazylei, Warszawie, Karlsruhe, Salzburgu, Düsseldorfie, Neuburgu nad Donem i Hawanie), a obecnie wykłada na Uniwersytecie Artystycznym Folkwang w Essen (Niemcy) oraz w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Oprócz oryginalnych instrumentów z własnej kolekcji gra na instrumentach wykonanych przez Martina Wennera z Singen.

Philipp Mahrenholz
Studiował obój u Thomasa Indermühle w Karlsruhe, Jacques’a Tysa w Paryżu oraz Maurice’a Bourgue’a w Genewie. Specjalizuje się w muzyce solowej i kameralnej, szczególnie wykonywanej na instrumentach historycznych. Założył Ensemble La Scintilla dei Fiati i współpracował z takimi artystami jak Nikolaus Harnoncourt, Thomas Hengelbrock, Riccardo Minasi czy Ton Koopman. Obecnie jest pierwszym oboistą Zurich Opera oraz orkiestry instrumentów historycznych La Scintilla

Ernst Schlader
Urodzony w Gmunden (Austria), należy do czołowych europejskich specjalistów w dziedzinie wykonawstwa repertuaru klarnetowego epoki baroku i klasycyzmu na instrumentach historycznych. Nagrał ponad pięćdziesiąt płyt CD jako solista, lider zespołu i członek najbardziej renomowanych orkiestr muzyki dawnej, m.in. Akademie für Alte Musik Berlin, Concentus musicus Wien i Collegium 1704. Studiował klarnet i pedagogikę na Anton Bruckner University w Linzu, wykonawstwo historyczne w Royal Conservatory w Hadze, a doktorat z muzykologii obronił na Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem. Ukończył także studia MBA na Kepler University w Linzu. Wykłada na University of Music and Performing Arts w Grazu i Wiedniu. Jest również wykwalifikowanym nauczycielem wychowania przedszkolnego oraz kapralem rezerwy armii austriackiej.

Ulrich Hübner
Rozpoczął swoją muzyczną drogę od gry na flecie prostym i skrzypcach, jednak to spotkanie z rogiem w lokalnym Posaunenchor wywołało „miłość od pierwszego dźwięku”. Po lekcjach u Güntera Kocha w Darmstadt w 1981 roku został studentem przygotowawczym prof. Hermanna Baumanna i Mahira Çakara na University of Music w Stuttgarcie. Studiował także róg współczesny u prof. Ericha Penzela w Kolonii, a następnie przez pięć lat grał w orkiestrze Mainz Staatstheater. W 1993 roku zdobył I nagrodę na International Natural Horn Competition w Bad Harzburg. Dwa lata później opuścił orkiestrę, aby poświęcić się wykonawstwu historycznemu, współpracując z czołowymi europejskimi zespołami, m.in. Anima Eterna, Balthasar Neumann Ensemble, La Stagione Frankfurt i Les Musiciens du Prince Monaco. Jego intensywną działalność koncertową dokumentują liczne nagrania radiowe i płytowe. Ważnym elementem pracy Hübnera jest również prowadzenie koncertów edukacyjnych dla dzieci w Hesji w ramach projektu Laterna Musica „Ohrwurm”. Od 1996 roku uczy gry na rogu i rogu naturalnym w Cologne University of Music, a od 2009 roku także we Frankfurcie (Frankfurt University of Music and Performing Arts).

Katrin Lazar
Urodzona w Londynie w rodzinie amerykańsko-niemieckiej, specjalizuje się w wykonawstwie historycznym na flecie prostym i fagotach historycznych. Studiowała na University of Music we Frankfurcie oraz w Royal Conservatory w Hadze, gdzie ukończyła studia jako stypendystka DAAD. W 2004 roku została wybrana pierwszym fagotem w European Union Baroque Orchestra, co zapoczątkowało jej intensywną działalność koncertową jako solistki, kameralistki i orkiestrantki w wielu krajach świata. Jej wszechstronność dokumentują liczne nagrania. Jest stałą członkinią renomowanej orkiestry The English Concert, a także współpracuje z wieloma innymi czołowymi zespołami muzyki dawnej. Od 2013 roku wykłada fagot historyczny na Staatliche Hochschule für Musik w Trossingen, następnie na HfMdK we Frankfurcie oraz na MUK w Wiedniu. Obecnie mieszka w Monachium, gdzie prowadzi klasę fagotu historycznego w Munich University of Music and Theatre.
